1/16 Pathologien Editorial

Der Griechische Begriff pathologia steht für die Lehre von der Krankheit bzw. die Krankheitslehre. Daraus ließe sich nun schließen, dass sich die vorliegende Ausgabe des kuckuck mit dem Krankhaftem, dem Abnormem befassen würde. Tatsächlich jedoch wird das Pathologische in kulturanthropologischen Fachdiskursen dekonstruktivistisch betrachtet: Es also nicht um die Festschreibung des ,Pathologischen‘, vielmehr um Prozesse der Pathologisierung. Dieses Heft behandelt folglich die Frage, wie Akteur_innen, Praktiken oder Objekte als kulturell als krank bzw. krankhaft konstruiert werden.

Ausgehend von dieser Perspektive möchte dieses Heft keine Zurschaustellung von ,Kranken‘ und Leidenden vollziehen, keine Befriedigung eines Voyeurismus bieten, keine Blicke auf das Abartige und Abnorme verschaffen und schon gar kein Othering betreiben. In ihrer thematischen Heterogenität zeigen die Beiträge in dieser Ausgabe, wie unterschiedlich Pathologisierungsprozesse wirken. Die Aufmerksamkeit richtet sich auf machtdurchzogene Herstellungen von ,Normalität’ und ,Gesundheit’, die erst durch die Abgrenzung vom ,Abnormalen’ und ,Kranken‘ möglich wird. Gesellschaftliche Machtverhältnisse kommen im alltäglichen Handeln der Akteur_innen zum Ausdruck: in Form von widerständigen Praktiken, Umdeutungen, Aneignung der pathologisierten Zuschreibung, Entziehung von dieser sowie im Einfordern von Teilhabe an der Deutungsmacht.

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1/16 Pathologien Inhaltsverzeichnis

The Healing Power of (Hetero)Sexual Love
How Sheldon Cooper Was Cured of Asexuality
Anna Kurowicka


Vertrau mir und beweg dich!
Notizen zu Fitness-Tracking, Ordnungen und Misstrauen
Barbara Frischling


Auf dem Untersuchungstisch
Zur Verkörperung von Pathologien
Cornelia Renggli


„Psycho- und Pathologen, richten Sie mich!“
„Queere“ Diskurse jenseits von Pathologisierung und Kriminalisierung um 1900
Hans-Peter Weingand


„In Hartz IV sein“
Anmerkungen zu Arbeitslosigkeit als Abweichung
Anna Eckert


Wie krank ist unser Wirtschaftssystem?
Krisen als Krankheiten im ökonomischen Diskurs
Stephan Pühringer und Judith Egger


Befremdet vom Nachwuchs
Beobachtungen zum Umgang mit digitalen Spielen als jugendgefährdendes Medium
Harald Koberg


„Berufsverrückt“
Erfahrene Expert_innen in der psychiatrischen Gesundheitsversorgung
Christine Schmid

 

1/16 Pathologien Leseprobe: Anna Kurowicka: The Healing Power of (Hetero)Sexual Love: How Sheldon Cooper Was Cured of Asexuality

Anna Kurowicka

The Healing Power of (Hetero)Sexual Love: How Sheldon Cooper Was Cured of Asexuality

When Gayle Rubin first created her taxonomy of sexual behaviors that either belong in the ‘charmed circle’ or are relegated to the ’outer limits’ of what is ‘normal’0 in the realm of sexuality, she did not find an appropriate place for asexuality (2008 [1984]: 153). It is perhaps not surprising that monogamous and promiscuous straight and gay people, practitioners of BDSM, masturbators, and fetishists were all assigned a place on Rubin’s wheel of sexuality, yet people who are not attracted to others sexually were nowhere to be seen. While the line between ‘normal’ and ‘abnormal’ has been slowly shifting since 1984 when the article was written, as e.g. gays and lesbians in stable monogamous relationships and practitioners of BDSM have begun to gain access to the ‘charmed circle’, asexuals remain stigmatized for the most part. In recent years the asexual community has been questioning compulsory sexuality of the Western liberal cultures by drawing attention to the marginalizing assumptions that lie at its core and its discriminatory consequences for those who do not fit the sexual norm. The claim that all people are naturally sexual and that sex makes a person happy and healthy leads to the perception of asexuals and people who prefer not to have sex for other reasons as repressed, sick, or traumatized, all diagnoses that suggest the need for therapy. This pathologizing representation of asexuality is also notable in popular culture, where asexual characters tend to be antisocial male geniuses, often with traits that situate them on the autism spectrum. Such a depiction of asexuality creates a highly problematic feedback loop: on the one hand it perpetuates the stereotype of people with mental disabilities as asexual by default, and on the other furthers pathologization of asexuality by locking it in with other socially undesirable traits. Since both antisocial behavior and asexuality are seen as problems, these stories are often narratives of normalization, in which the character is ‘fixed’ through the power of (hetero)sexual love. This article will focus on one such case, that of doctor Sheldon Cooper from the CBS’s sitcom The Big Bang Theory, who, over the course of the series, undergoes an evolution from an antisocial, obnoxious asexual to a more sensitive and flexible partner in a sexual and romantic relationship with a woman. This shift illustrates the problematic knot of compulsory (hetero)sexuality and anti-asexual prejudice which results in policing and normalizing non-normative social and sexual behavior.

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